DE NIEUWE VORM VAN RIJPLEZIER.

DE VOLLEDIG ELEKTRISCHE BMW i3.

De wereld is in beweging. De mens is in beweging. Beweging betekent verandering en verandering is spannend. Steeds meer mensen over de hele wereld nemen hun eigen waarden onder de loep en denken na over hoe ze bewuster kunnen leven.

Bij BMW i is met deze veranderende mindset een nieuw tijdperk aangebroken waarin auto's voor het eerst vanaf de tekentafel worden ontwikkeld voor duurzame mobiliteit. Zo beschouwd is de BMW i3 meer dan een auto. Hij vormt het bewijs dat verantwoordelijkheid en rijplezier elkaar perfect aanvullen. Het is tijd om het goede voorbeeld te geven. En een nieuwe vorm van rijplezier te ervaren.

AANDRIJVING EN TECHNOLOGIE.

slide

Energiek rijplezier

Plezier is het mooiste als het spontaan is. Zo spontaan als de volledig elektrische aandrijving BMW eDrive. Bij het starten hoeft u alleen maar het gaspedaal aan te raken om de BMW i3 krachtig en vrijwel geluidloos vanuit stilstand met het volledige koppel te laten accelereren. Remmen doet u met ditzelfde pedaal. Zodra u het loslaat, voelt u hoe de auto begint af te remmen. De BMW i3 wint vrijkomende bewegingsenergie namelijk terug en slaat deze direct op in de accu. 'One-pedal-driving' heet deze innovatie, waarmee u niet alleen het rijden nog directer kunt ervaren, maar ook de actieradius vergroot.

slide

Range Extender

Verlengt het rijplezier: de optionele Range Extender bevindt zich naast de elektromotor achterin de BMW i3 en kan de actieradius van de BMW i3 (94 Ah) van maximaal 200 km in rijprogramma COMFORT vergroten tot maximaal 330 km. De kleine en stille 2-cilinder benzinemotor drijft een generator aan die de laadstatus van de hoogvoltage accu constant houdt, zodat de BMW i3 puur elektrisch kan blijven rijden. De Range Extender wordt automatisch ingeschakeld bij een lage laadstatus van de accu.
slide

Mobiliteit op maat

Om het nieuwe tijdperk van elektrische mobiliteit duurzaam vorm te geven was het nodig de auto opnieuw uit te vinden. Een van de grootste uitdagingen daarbij was het compenseren van het gewicht van de hoogvoltage accu. Daarom verdeelde BMW de architectuur van de auto in twee onafhankelijke eenheden: terwijl in de Drive-module van aluminium onderstel- en aandrijfcomponenten evenals de hoogvoltage-accu zijn ondergebracht, hebben inzittenden alle ruimte in de Life-module daarboven. Bij de BMW i3 is men er voor het eerst in geslaagd het passagierscompartiment in serie te vervaardigen van extreem licht en robuust carbon. Dit verlaagt het gewicht en het zwaartepunt van de auto – terwijl tegelijkertijd de veiligheid en wendbaarheid toenemen.

slide

Carbon – een nieuw tijdperk begint.

CFRP (met koolstofvezel versterkte kunststof) is een zwaar belastbaar composiet van koolstofvezels en een kunststofmatrix. Het is zo'n 30 procent lichter dan aluminium en 50 procent lichter dan staal. Het gebruik van carbon zorgt voor een hogere stabiliteit van de carrosserie en meer veiligheid voor de inzittenden. Maximale stijfheid maakt een snellere acceleratie mogelijk, evenals betere wendbaarheid en wegligging, terwijl het lagere gewicht zorgt voor een lager verbruik.

ACTIERADIUS EN OPLADEN.

slide

Actieradius

De meeste mensen rijden veel minder dan ze denken: gemiddeld zijn we 35 tot 50 km per dag in de auto onderweg. De BMW i3 biedt twee modelvarianten: de BMW i3 (60 Ah) met een actieradius tot 190 km (NEDC) en de nieuwe BMW i3 (94 Ah) met een actieradius tot 300 km (NEDC; 200 km in dagelijks gebruik). Beide modellen kunnen daarmee drie tot vier keer de gemiddelde dagelijkse rijafstand afleggen zonder opladen.

slide

Thuis opladen

Elektrisch rijplezier begint al bij het opladen: als de accureserves van uw BMW i3 dreigen op te raken, kunt u de auto comfortabel thuis opladen. Sluit de BMW i3 met het standaard oplaadsnoer eenvoudig aan op een huishoudelijk 230V stopcontact, en de hoogvoltage-accu is in nog geen acht uur weer voor 80% opgeladen. Nog sneller en comfortabeler laden kan met de BMW i Wallbox, die onze Installatieservice graag voor u monteert. Afhankelijk van de uitvoering kunt u daarmee uw BMW i3 in minder dan drie uur voor 80% opladen. Dit is mogelijk door het bijzonder hoge laadvermogen van de nieuwe BMW i Wallbox van maximaal 11 kW voor de BMW i3 (94 Ah).

slide

Onderweg opladen

Er zijn talloze redenen om met uw BMW i3 onderweg te zijn – en net zoveel mogelijkheden om hem onderweg op te laden. Het praktische hiervan: met de BMW i3 kunt u zowel openbare laadstations met wisselstroom (AC) als met gelijkstroom (DC) gebruiken. Niet alleen geeft u dat meer flexibiliteit, u kunt er ook uw BMW i3 zo snel mogelijk mee opladen. Want bij een openbaar snellaadstation (DC) wordt de energie met dezelfde stroomsterkte rechtstreeks overgedragen naar de hoogvoltage accu van de auto. Zo kunt u de BMW i3 in nog geen 40 minuten voor 80% opladen. Als er geen snellaadstation (DC) beschikbaar is kunt u de BMW i3 ook opladen bij een standaard openbaar oplaadstation (AC): in nog geen drie uur tot 80%. Dat betekent dat de standaard openbare stations met name geschikt zijn voor efficiënt opladen gedurende de nacht of als de auto langere tijd geparkeerd staat.

slide

Wallbox Installatieservice

Profiteer van de BMW i Wallbox Installatieservice. Daarmee ontvangt u een veilige, op uw behoeften aangepaste oplossing, die naast een installatiecheck ook een competente installatieservice ter plekke omvat. Gekwalificeerde elektriciens controleren tijdens de installatiecheck direct bij u ter plaatse de aansluitmogelijkheden van de BMW i Wallbox. Na installatie krijgt u volledige uitleg over de bediening van de BMW i Wallbox en maakt u samen met uw installatiepartner een eerste gebruikersaccount aan. De betrouwbare werking van de BMW i Wallbox is verzekerd – met 24 maanden garantie. Met onze online pre-check kunt u heel eenvoudig direct online zelf testen of uw individuele situatie geschikt is voor installatie van een BMW i Wallbox of een BMW i Wallbox Pro.

slide
slide
slide
slide

CONNECTED NAVIGATIE.

Met het optionele navigatiesysteem ziet u met één blik op de dynamische actieradiuskaart welke bestemmingen binnen uw bereik liggen. Mocht de laadstatus van de accu onvoldoende zijn, dan stelt het systeem alternatieve manieren voor om u uw bestemming te laten bereiken. Bovendien worden op de navigatiekaart vrije laadstations weergegeven.

Een bijzonder comfortabele functie is intermodale routing, waarmee u in druk verkeer waardevolle tijd kunt besparen. Het systeem stelt alternatieve vervoermiddelen voor en leidt u naar Park & Ride-parkeerplaatsen.

DUURZAAMHEID.

slide

Doordachte duurzaamheid

Duurzaamheid is bij BMW i geen loze kreet. Het is het uitgangspunt van waaruit wij handelen. Daarom hebben wij de gehele levenscyclus van de BMW i3 vormgegeven in lijn met het principe van minimaal gebruik van middelen en maximale duurzaamheid. Met de BMW i3 is het eenvoudig om duurzaamheid te integreren in uw dagelijks leven. Nul emissie tijdens gebruik betekent namelijk minder luchtvervuiling en meer frisse lucht voor u om in te ademen. Als u 'groene stroom' tankt of uw stroom zelf opwekt met zonnecellen, bent u consequent emissievrij onderweg. En het rijprogramma ECO PRO vergroot de actieradius en vermindert het stroomverbruik. Bovendien genereert u in uw BMW i3 vrijwel geen geluid of geur, en daar profiteren zowel uzelf als uw omgeving van. De BMW i3 is tot wel 95% recyclebaar.

slide

Duurzame productie

Onze fabriek in Leipzig hebben wij uitgerust met windmolens om de BMW i3 te kunnen produceren met groene stroom uit windkracht. Daarnaast konden wij het energieverbruik voor de productie met nog eens 50% verlagen ten opzichte van het toch al lage verbruik voor andere BMW modellen. De carbonvezels waar het ultralichte passagierscompartiment van de BMW i3 van is gemaakt, worden geproduceerd met 100% groene energie: waterkracht uit een van de grootste waterkrachtcentrales ter wereld aan het Moses Lake, ongeveer 300 kilometer ten oosten van Seattle.

slide

Duurzame materialen

Elementen van 30% kenaf. Door voor grotere oppervlakken in het interieur kenaf toe te passen, zijn wij erin geslaagd op aardolie gebaseerde kunststoffen te vervangen en het gewicht van de BMW i3 te verlagen – de kenafvezel is tot 30% lichter dan conventionele materialen. Stoelen met 40% scheerwol. Gecertificeerd pure scheerwol is een hernieuwbare grondstof die veel comfort biedt. Bij het interieurdesign Lodge bestaat 40% van de stoelbekleding uit dit materiaal. Interieurlijsten van eucalyptushout. Eucalyptus is van nature vochtresistent en heeft daarom ongeveer 90% minder oppervlakteveredeling nodig dan traditionele houtsoorten. Leder voor 100% gelooid met olijfbladextract. Het leder van de BMW i3 wordt voor 100% gelooid met het natuurlijke extract van olijfbladeren. Dit heeft verschillende voordelen: olijfbladeren zijn een bijproduct van de olijvenoogst en worden op deze manier nuttig gebruikt.